• Over ons
  • Fundament
  • Historie
  • Organisatiestructuur
  • Onze medewerkers
  • Oudercommissie
  • Kwaliteitscontrole
  • Wens of klacht
  • Projecten
  • Hulp aanvraag toeslag?
  • SKRS-app
  • Downloads
  • Contact
  • Kinderdagverblijf
  • Aanmelden
  • 4 locaties >>
    • 't Bikkeltje
    • 't Hoepeltje
    • 't Vliegertje
    • 't Schommeltje
  • Opvangvormen
  • Openingstijden
  • Dagindeling
  • Beleid
  • VVE
  • Gezond trakteren
  • Huisregels
  • Kosten & toeslag
  • Proefberekening
  • Info aanvragen >>
    • Informatiepakket
    • Gesprek & rondleiding
  • Peuteropvang
  • Aanmelden
  • 3 locaties >>
    • De Tamboerijn
    • De Trommel
    • Op Avontuur
  • VVE
  • Openingstijden
  • Dagindeling
  • Beleid
  • Afstemming ouder
  • Huisregels
  • Gezond trakteren
  • Kosten & toeslag
  • Proefberekening
  • Info aanvragen >>
    • Informatiepakket
    • Gesprek & rondleiding
  • Bso
  • Aanmelden
  • 7 locaties >>
    • Bso Nes
    • Bso Waldervaart
    • Bso De Buizenberg
    • Bso De Koet
    • Bso De Rank
    • Bso Op Avontuur
    • Bso Op Ontdekking
  • Opvangvormen
  • Openingstijden
  • Beleid
  • Huisregels
  • Afstemming ouder
  • Kosten & toeslag
  • Proefberekening
  • Info aanvragen >>
    • Informatiepakket
    • Gesprek & rondleiding
  • Een kindje op komst?

Huisregels bso

Wat zijn de regels omtrent verjaardagen, vakanties, het ophalen van uw kind, het meenemen van vriendjes en meer? U leest het in de huisregels van de bso.

De huisregels van de bso omvatten de volgende onderwerpen:

  1. Afmelden en aanmelden voor vervoer
  2. Bij ziekte
  3. Medische zorg
  4. Veranderingen in gezinssituatie
  5. Ophalen van uw kind
  6. Meenemen speelgoed
  7. Meenemen vriendjes en vriendinnetjes
  8. Contact met school
  9. Verjaardagen
  10. Vakanties
  11. Toenemende zelfstandigheid
  12. Overstap van groep
  13. Na de bso
  14. Stagiaires
  15. Betalingsregels in het kort

1. Afmelden en aanmelden voor vervoer

Hieronder leest u de regels omtrent het afmelden of weer aanmelden van uw kind. Door bewust met deze regels om te gaan, kunnen we samen veel onrust voorkomen. Zo voorkomen we bijvoorbeeld dat de Stint uw kind niet meeneemt omdat niet bekend is dat hij of zij weer beter is. Of dat alle kinderen nog niet op een uitje kunnen gaan omdat ze wachten op een kind die niet afgemeld is. Of dat er op school onnodig naar uw kind wordt gezocht, wat tot bezorgdheid leidt en onrust, omdat het ook niet meer lukt de overige kinderen op tijd op te halen. Daarom vragen we u deze regels in acht te nemen. 

  • Als uw kind niet naar de bso komt, geef dit dan zo snel mogelijk door aan de leiding.
  • Als het onverwachts is (bijvoorbeeld door ziekte), bel dan zodra u heeft besloten tot een afzegging. Weet u bijvoorbeeld ’s avonds dat uw kind de volgende dag niet kan komen, spreek dan in op het antwoordapparaat van de bso.
  • Bel bij een middagafzegging vóór 12.00 uur af, zodat de medewerkers van de bso de tijd hebben om de nodige zaken te regelen.
  • Geef bij een afzegging aan:
    • de voor- en achternaam van uw kind;
    • de reden waarom uw kind niet komt: is het eenmalig (door een onverwachte reden) of kan het voor langere tijd zo zijn - bijvoorbeeld door ziekte;
    • of uw kind normaliter wel of geen gebruik maakt van de Stint.
      • maakt uw kind normaliter wél gebruik van de Stint? > geef dan door of uw kind door de afzegging geen ochtendvervoer nodig heeft, geen middagvervoer of beide niet.
      • maakt uw kind normaliter géén gebruik van de Stint? > geef dan door of uw kind door de afzegging ’s ochtends niet komt, ‘s middags niet komt of beide dagdelen niet komt.
  • Geef het zo snel mogelijk aan de bso door als uw kind (bijvoorbeeld na ziekte) weer naar de bso gaat of als uw kind een extra dag komt.
  • Net als bij het afmelden kunt u ook bij het weer aanmelden het antwoordapparaat inspreken.
  • Geef bij de betermelding of de aanmelding voor een extra dag aan:
    • de voor- en achternaam van uw kind;
    • per wanneer uw kind weer naar de bso komt;
    • of het eenmalig is (weer beter of eenmalig extra dag);
    • of uw kind normaliter wel of geen gebruik maakt van de Stint
      • maakt uw kind normaliter wél gebruik van de Stint? > geef dan aan per wanneer hij of zij de Stint weer nodig heeft (’s ochtends of ’s middags).
      • maakt uw kind normaliter géén gebruik van de Stint? > geef dan aan per wanneer we uw kind weer op de bso mogen verwachten.

Terug naar boven

2. Bij ziekte

Ziekte en de bso

SKRS volgt bij ziekte van uw kind aan de ene kant het dwingend advies van de GGD en aan de andere kant kijken we naar het welbevinden van uw kind. Dit houdt in dat uw kind bij bepaalde ziekten conform het GGD-beleid niet naar de bso mag komen. Als u twijfelt of uw kind naar de bso mag komen, kunt u uw huisarts raadplegen. Geef het advies van de arts door aan de groepsleiding in verband met de meldingsplicht van SKRS aan de GGD.

Ook als uw kind volgens de GGD-richtlijnen wél naar de bso mag komen, maar uw zieke kind heeft die extra zorg en aandacht nodig die de groepsleiding niet kan bieden, dan kan hij of zij niet naar de bso komen.

Ziek zijn op de bso

Uw kind kan ook op de bso ziek worden. Bij het beoordelen van de situatie kijkt de leiding naar de gezondheid en het welbevinden van uw kind, de gezondheid en het welbevinden van de andere kinderen en de haalbaarheid voor de groepsleiding. Aan de hand van deze drie criteria wordt er door de groepsleiding een beslissing genomen.

Als uit het oogpunt van zijn of haar welbevinden duidelijk is dat uw kind niet langer op de bso kan blijven, dan moet uw kind worden opgehaald. In geval van twijfel wordt er met u overlegd of uw kind tot het einde van de dag kan blijven of beter kan worden opgehaald. Wij bellen vroegtijdig, zodat u (indien gewenst) uw eigen huisarts nog voor 17.00 uur kunt bereiken.

Terug naar boven

3. Medische zorg

Als na plaatsing de behoefte ontstaat aan extra medische zorg voor uw kind, bijvoorbeeld aan het toedienen van prikken, dan dient u direct de pedagogisch medewerkers en de regiomanager (indien aanwezig, anders de directeur-bestuurder) te informeren. Zo kan er bekeken worden of SKRS de juiste zorg aan uw kind kan bieden en zo ja, op welke wijze dit kan gebeuren.

Verstrekken van algemeen aanvaarde medicijnen

Hoe gaat SKRS om met algemeen aanvaarde medicijnen, bijvoorbeeld kinderparacetamol, oogdruppels en homeopathische middelen? 

  • De pedagogisch medewerkers geven nooit uit zichzelf een medicijn (behalve Anniflor of Belliflor tegen blauwe plekken).
  • Waar mogelijk wordt de medicatie verzorgd door de ouders zelf, buiten de tijden dat het kind bij SKRS wordt opgevangen.
  • Indien ouders verzoeken om het toedienen van een algemeen aanvaardbaar, eenvoudig toe te dienen medicijn of homeopathisch middel, en het blijkt niet mogelijk te zijn dat de medicijnen thuis door de ouders worden gegeven, dan wordt dit verzoek bij het goed doorlopen van de stappen van de werkinstructie, gehonoreerd. Bij twijfel van de pedagogisch medewerkers of een bepaald medicijn of een bepaalde manier van toedienen valt onder ‘algemeen aanvaarbaar’ (als een handeling niet makkelijk uit te voeren lijkt en/of mogelijk onder de Wet BIG valt), wordt altijd (!) met de regiomanager of de directeur-bestuurder overlegd voordat het verzoek wordt gehonoreerd.
  • Om duidelijk te hebben wat de instructies van de ouders of de huisarts zijn (hoeveel, hoe vaak, welke tijdstippen, wijze toedienen), zal er uit veiligheidsoogpunt van zowel het kind als de groepsleiding voor elke toediening (dus ook voor de middelen die niet op recept verkregen zijn) een duidelijke uitleg door de ouder gegeven moeten worden en een toestemmingsformulier door de ouder getekend moeten worden. De ouders tekenen altijd voor één kuur. Dit houdt in dat er voor herhalingsrecepten een nieuw formulier ingevuld en ondertekend moet worden.
  • Het toestemmingsformulier is verkrijgbaar op de groepen en kunt u ook zelf downloaden.

Terug naar boven

4. Veranderingen in gezinssituatie

Als er belangrijke zaken in uw gezin plaatsvinden of veranderen (bijvoorbeeld een verhuizing, een overlijden, een scheiding of de geboorte van een kind), vragen we u dit aan de pedagogisch medewerkers door te geven. Dit omdat deze zaken invloed kunnen hebben op het gedrag van uw kind. De pedagogisch medewerkers kunnen er dan rekening mee houden.

Terug naar boven

5. Ophalen van uw kind

De kinderen van de bso worden in toenemende mate zelfstandig en krijgen daardoor al meer bewegingsvrijheid. Toch vragen wij u bij het ophalen en wegbrengen van uw kind aan de pedagogisch medewerkers op de eigen groep te vertellen dat uw kind er is of weggaat. Zo weten de pedagogisch medewerkers welke kinderen al zijn opgehaald en kunnen we onnodige onrust voorkomen. 

Als het kind door een ander of niet wordt opgehaald

Als iemand anders dan u uw kind komt halen, of als uw kind buiten de afspraken om (incidenteel) zelfstandig naar huis gaat, is het belangrijk dit te melden aan de pedagogisch medewerkers van de groep. Zonder melding mag uw kind niet aan een ander worden meegegeven of alleen naar huis. U kunt het ‘s morgens bij het wegbrengen van uw kind doorgeven of er later op de dag even over bellen.

Terug naar boven

6. Meenemen speelgoed

Kinderen mogen eigen speelgoed meenemen naar de bso. Wel moet bedacht worden dat ook andere kinderen met dat speelgoed willen spelen, dat het kwijt kan raken en dat het kapot kan gaan.

Terug naar boven

7. Meenemen vriendjes en vriendinnetjes

In overleg mag een vriendje of vriendinnetje een keer meekomen naar de bso. U dient hierover vooraf met de pedagogisch medewerkers van de groep te overleggen. SKRS is juridisch gezien niet aansprakelijk voor de vriendjes en vriendinnetjes.

Terug naar boven

8. Contact met school

De pedagogisch medewerkers hebben geen rechtstreeks contact met de scholen. Wilt u daarom wijzigingen vanuit school altijd doorgeven aan de pedagogisch medewerkers? Op deze wijze blijft de groepsleiding op de hoogte van eventuele veranderingen. Om het contact tussen de scholen en de bso te vergroten, brengen wij een informatieboekje over de bso uit voor de scholen.

Terug naar boven

9. Verjaardagen

Aan verjaardagen wordt, in overleg met uw kind, extra aandacht geschonken. Hoe dit gebeurt, kan per kind verschillen. Overleg van tevoren met de pedagogisch medewerkers wanneer uw kind zijn of haar verjaardag viert. 

Geen trakteren op de bso

Kinderen zijn altijd blij met traktaties. Echter, het aantal traktaties op de bso kan in een jaar snel oplopen. Als iedere verjaardag en ieder afscheidsmoment van kinderen, medewerkers en stagiaires een zakje chips of snoepgoed zou betekenen, dan doorkruist dat ons gezondevoedingsbeleid. Om die reden hebben we besloten om het trakteren op de bso niet toe te staan. Het vieren van feesten en feestelijke gebeurtenissen doen de pedagogisch medewerkers van SKRS met aandacht en veel enthousiasme. Bij een verjaardag van een kind op de groep trakteren de pedagogisch medewerkers het kind op een feestelijke dag. 

Wij vragen u ook geen traktaties mee te nemen voor de pedagogisch medewerkers.

Terug naar boven

10. Vakanties

Wat neemt uw kind mee?

Tijdens de vakanties worden er speciale activiteiten georganiseerd. Deze activiteiten zijn vaak afhankelijk van het weer. Wilt u daarom tijdens de vakantieopvang altijd een rugtas (geen plastic zak) meegeven met daarin zwemkleding en een handdoek voorzien van naam?

Om in de zomervakantie zo mobiel mogelijk te kunnen zijn, vragen we u om de kinderen van 8 jaar en ouder op de fiets naar de bso te laten komen.

Het dagritme tijdens de vakanties

Het is prettig voor uw kind om ook tijdens de vakanties een vast ritme aan te houden. Vandaar dat we u vragen uw kind tijdens de vakantiedagen voor 10.00 uur te brengen en na 16.00 uur op te halen. De kinderen die alleen een ochtend of een middag komen, kunnen tussen 12.30 uur en 13.00 uur worden gehaald of gebracht.

Afmelden tijdens de vakanties

Het programma tijdens de vakantieopvang en het aantal pedagogisch medewerkers dat aanwezig is, is vaak afhankelijk van het aantal kinderen dat er is. Wilt u daarom, als uw kind tijdens de vakantieopvang niet kan komen, hem of haar minimaal één dag van tevoren afmelden? Hierdoor kan het programma en/of het aantal pedagogisch medewerkers tijdig worden aangepast.

Terug naar boven

11. Toenemende zelfstandigheid

De kinderen van de bso worden in toenemende mate zelfstandig. Om de mate van zelfstandigheid van úw kind aan te geven, vult u jaarlijks de infokaart in. Hierop wordt gevraagd naar de wijze van vervoer naar sportclubs en meer.

Daarnaast worden gegevens over de mate van zelfstandigheid vastgelegd in de aanvullende ouderovereenkomst en de kindovereenkomst. De aanvullende ouderovereenkomst en de kindovereenkomst worden afgesloten op het moment dat zowel u, uw kind, als de groepsleiding erop vertrouwt dat uw kind zelfstandig kan reizen, zelfstandig bepaalde activiteiten kan ondernemen en/of zelfstandig naar clubjes kan gaan. U tekent de ouderovereenkomst, uw kind de kindovereenkomst, en de pedagogisch medewerkers beide overeenkomsten.

Wij hopen dat deze overeenkomsten u en de pedagogisch medewerkers duidelijkheid en inzicht bieden over de toenemende zelfstandigheid van uw kind.

Kinderparticipatie

Naarmate kinderen ouder worden, kunnen en mogen ze meer inspraak hebben over verschillende zaken. De bso probeert hierop aan te sluiten. Dit kan ondermeer door het houden van vergaderingen met de kinderen over zaken die hen aangaan, zoals het spelmateriaal op de bso en de invullingen van vakanties.

Invullen tevredenheidsvragenlijsten

Wij gaan ervan uit dat kinderen op de bso kunnen aangeven of ze de bso wel of niet leuk vinden. Omdat wij ook hun mening graag willen weten, is er een tevredenheidsvragenlijst ontwikkeld. Het is de bedoeling dat uw kind deze vragenlijst een aantal keer in zijn of haar bso-periode krijgt aangeboden. Aan u vragen wij of u uw kind zonodig wilt helpen, maar zo veel mogelijk uw kind zelf de vragen wil laten beantwoorden.

Uzelf krijgt eenmaal per jaar een uitnodiging voor een enquête. Hierin kunt u aangeven in hoeverre u tevreden bent over de opvang op de groep en SKRS in het algemeen. Wij vragen u ook ons te helpen om de kwaliteit van SKRS nog meer te verbeteren!

Terug naar boven

12. Overstap van groep

Op de bso zal uw kind waarschijnlijk een aantal keer van groep en pedagogisch medewerkers veranderen, omdat de groepen op basis van leeftijd en ontwikkelfase zijn ingedeeld. U wordt hiervan van tevoren op de hoogte gesteld. Afscheid nemen van de ‘oude’ groep is mogelijk. Over de wijze waarop kunt u overleggen met de pedagogisch medewerkers. Bij de overstap naar een volgende groep vindt er een schriftelijke overdracht van uw kind plaats. Deze krijgt u tijdelijk mee naar huis, zodat u deze rustig kunt doorlezen en er eventuele op- of aanmerkingen bij kunt plaatsen.

Terug naar boven

13. Na de bso

Als uw kind naar de middelbare school gaat, loopt het contract met SKRS af. Op welke wijze we afscheid nemen is afhankelijk van de wensen van uw kind. Wilt u aansluitend opvang voor uw kind dat naar de middelbare school gaat, dan kunt u contact opnemen met de directeur-bestuurder om te bepalen wat op welke wijze mogelijk is.

Terug naar boven

14. Stagiairs

Naast het vaste team kunt u bij SKRS ook stagiairs tegenkomen. We leveren graag een actieve bijdrage aan de scholing van toekomstige beroepskrachten. Daarom bieden we stageplaatsen aan voor mbo’ers en hbo’ers. SKRS is een erkend leerbedrijf van SBB (Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven).

Per groep komt jaarlijks maximaal één student stage lopen. De stagiairs die bij ons komen, zijn veelal studenten van de mbo-opleiding pw (pedagogisch werk) niveau 3 of 4. Afhankelijk van het studiejaar zijn zij twee of drie dagen per week bij ons werkzaam.

Alle activiteiten en werkzaamheden van de stagiairs vinden plaats onder begeleiding van pedagogisch medewerkers. Tijdens hun stage worden de stagiairs voornamelijk boventallig, conform de Cao Kinderopvang, ingezet. Dit houdt in dat het team van vaste pedagogisch medewerkers wordt aangevuld met een stagiair.

Daarnaast bieden we beperkt plek aan maatschappelijke stages en snuffelstages vanuit het middelbaar onderwijs in Schagen. Deze zijn voor een korte periode: zo één tot maximaal drie weken. 

Terug naar boven

15. Betalingsregels in het kort

Voor alle duidelijkheid staan hieronder de betalingsregels kort beschreven.

  • Uw maandelijkse betaling wordt op de 25e van de maand automatisch geïncasseerd.
  • Mocht er een stornering plaatsvinden, dient uw openstaande rekening vóór de 1e van de volgende maand binnen te zijn gekomen op bankrekeningnummer 84.41.79.477 van ABN Amro, ten name van SKRS in Schagen.
  • De vastgestelde maandelijkse ouderbijdrage dient tijdens vakanties, ziekte of afwezigheid van uw kind(eren) en als de bso gesloten is, doorbetaald te worden.
  • Als de maandelijkse betaling op de eerste van de volgende maand nog niet binnen is gekomen, ontvangt u een betalingsherinnering. Twee weken na deze herinnering stuurt SKRS een aanmaning, waarin aangegeven is dat het openstaande bedrag binnen vijf dagen na dagtekening van de brief aan ons voldaan moet zijn. Het verschuldigde bedrag is verhoogd met 25 euro administratiekosten.
  • Als u in gebreke blijft, zullen wij de vordering ter incasso uit handen geven aan een gerechtsdeurwaarderskantoor. De daaraan gebonden buitengerechtelijke en gerechtelijke kosten komen voor rekening van de ouder(s). U wordt schriftelijk op de hoogte gesteld van deze stap. Na twee maanden betalingsachterstand heeft SKRS tevens het recht de plaatsingsovereenkomst zonder twee maanden opzeggingstermijn te beëindigen.

Tips voor de kinderopvangtoeslag

  • Jaarlijks in november verneemt u van SKRS het uurtarief voor het volgende kalenderjaar. Het nieuwe uurtarief kunt u middels een wijzigingsformulier doorgeven aan de afdeling Toeslagen van de Belastingdienst. Dit dient u minimaal acht weken vóór aanvang van het nieuwe kalenderjaar te doen.
  • Wist u dat de Belastingdienst handig is voor het stellen van algemene vragen over toeslagen, het bestellen van formulieren en brochures en het maken van een afspraak voor hulp bij het invullen van een toeslagaanvraag? Voor de Belastingdienst, tel. 0800 0543.

Terug naar boven

Stichting Kinderopvang Regio Schagen 

Lauriestraat 42, 1741 CK, Schagen
0224 298 363  |  info@skrs.nl


FacebookLinkedInInstagram

Over SKRS


  • Wie is SKRS?
  • Beleid
  • Onze locaties
  • Medewerkers
  • Kwaliteitscontrole
  • LRK-nummers
  • App
  • Reglementen
  • Wens of klacht
  • Privacy
  • Links

Opvangmogelijkheden


  • Kinderdagverblijf
  • Peuteropvang
  • Buitenschoolse opvang
  • Proefberekening
  • Hulp bij aanvraag kindertoeslag
  • Gesprek en rondleiding

Inloggen


  • Inloggen oudercommissie
  • Inloggen medewerkers

Contact en vragen


  • Onze locaties en medewerkers
  • Adressen en locaties
  • Kaart met locaties
  • Werken bij SKRS
  • Stage lopen bij SKRS

Copyright 2021 - Stichting Kinderopvang Regio Schagen
Inloggen | Sitehand - Website met apps | Ziber - PSD naar html | Design by TADA! vormgeving en fotografie